top image

הסכם שותפות וחשיבותו של עורך דין להסכם

בנוף העסקי המורכב של היום, שותפויות הפכו לצורה פופולרית יותר ויותר של שיתוף פעולה. בעת יצירת שותפות, חיוני לקבוע קווים מנחים ברורים ולהגן על האינטרסים של כל הצדדים המעורבים. זה המקום שבו הסכם שותפות משחק תפקיד חיוני. כדי להבטיח שההסכם יהיה מקיף, תקין מבחינה משפטית והוגן, מומלץ מאוד להיעזר בשירותיו של עורך דין המתמחה בחוזים. במאמר זה, נסביר את המשמעות של עורך דין להסכם שותפים המעורב ביצירת הסכם שותפות וכיצד המומחיות שלו יכולה להבטיח את הצלחת השותפות.

מהי שותפות?

התאגדות משפטית בין מספר שותפים. קיימת שותפות רשומה ברשם השותפויות וכן שותפות לא רשומה.  ניהול ורישום שותפויות מוסדר בפקודת השותפויות.

קיימים שני סוגי שותפויות:

שותפות כללית-

כל השותפים הם שותפים כלליים, כל השותפים אחראים ללא הגבלה על חובות השותפות. מספר השותפים לא יעלה על 20.

שותפות מוגבלת-

מורכבת מלפחות שותף כללי אחד האחראי באופן אישי לכל חובות השותפות, יחד עם  לפחות שותף מוגבל אחד, שהאחריות שלו מוגבלת לסכום אותו השקיע בשותפות.

הבנת הסכם השותפות

הסכם שותפות הוא חוזה משפטי מחייב המתאר את הזכויות, האחריות והציפיות של כל שותף בשותפות עסקית. הוא מכסה היבטים שונים, לרבות אחוזי בעלות, חלוקת רווחים, תהליכי קבלת החלטות, מנגנוני יישוב סכסוכים והליכי הוספה או הסרה של שותפים. יצירת הסכם שותפות איתן היא חיונית כדי למנוע אי הבנות, סכסוכים ומחלוקות משפטיות פוטנציאליות בעתיד.

תפקידו של עורך דין להסכם שותפות

שיתוף פעולה עם עורך דין המתמחה במשפט עסקי מביא יתרונות רבים לשולחן העבודה. המומחיות שלהם מבטיחה שהסכם המייסדים של השותפות תואם לחוקים ולתקנות המקומיים, ומגן על הזכויות והאינטרסים של כל הצדדים המעורבים. הנה כמה תחומים מרכזיים שבהם מעורבות עורך דין חשובה במיוחד:

1. ציות לחוק:

עורך דין יוודא שהסכם השותפות עומד בכל החוקים והתקנות החלים. יש להם הבנה מעמיקה של החקיקה העסקית ויכולים לעזור לשותפים לנווט במורכבויות משפטיות תוך הימנעות ממלכודות אפשריות.

2. התאמה אישית:

כל שותפות היא ייחודית, ועורך דין להסכמים יכול להתאים את ההסכם שותפות עסקית כך שיתאים לצרכים ולמטרות הספציפיות של השותפים. הם יכולים לעזור בניסוח סעיפים המתייחסים לחששות ספציפיים, כגון זכויות קניין רוחני, הסכמי אי תחרות או הליכי פירוק השותפות וכדומה.

3. הפחתת סיכונים:

עורך דין המתמחה בהסכם שותפות יעריך ביסודיות את הסיכונים הקשורים לשותפות ויסייע בפיתוח אסטרטגיות להפחתתם. הם יכולים לזהות התחייבויות פוטנציאליות, להציע סעיפי שיפוי ולוודא שהשותפים מוגנים כראוי מפני מחלוקות משפטיות שיכולות להתעורר בעתיד.

יישוב סכסוכים:

במקרה מצער של סכסוך שותפות, מומחיותו של עורך דין לחוזים הופכת לאין ערוך. הם יכולים לספק הדרכה בפתרון סכסוכים, בין אם באמצעות משא ומתן, גישור, או במידת הצורך, ליטיגציה אזרחית ומסחרית. קיום מנגנון ברור ליישוב סכסוכים בהסכם השותפות יכול לזרז את תהליך הפתרון.

השותפות בעתיד:

הסכם שותפות צריך לכלול הוראות לטיפול בשינויים אפשריים בנסיבות, כגון קבלת שותפים חדשים או הוצאת שותפים במקרים מסויימים וכן הסכמות של יעדים ותוצאות ליעדים אלו.

טיפים להסכם שותפות ומה צריך לכלול הסכם שותפות?

א. זהות הצדדים להסכם.

ב. האם השותפות תהיה שותפות רשומה או לא.

ג. שם השותפות.

ד. פירוט אופן חלוקת הזכויות בשותפות-

האחוזים שכל צד לשותפות יקבל מרווחי השותפות והאחוזים שעל כל צד לשלם מתוך הוצאות השותפות, או ההפסדים שלה.

ה. מטרת השותפות- עסק מזון, קוסמטיקה, קמעונאות, ספורט, אינטרנט וכו'.

ו. אופן חלוקת הרווחים בין השותפים.

ז. ההשקעות בשותפות.

ח. תקופת השותפות-

האם השותפות מוגבלת בזמן, או לא מוגבלת.

ט. אופן ניהול השותפות- כיצד תתקבלנה החלטות עסקיות בשותפות, החלטות על הוצאות, השקעות, חלוקת רווחים, הכנסת שותפים נוספים לשותפות.

י. פתיחת חשבון בנק לשותפות.

יא. זכויות חתימה בחשבון הבנק של השותפות.

יב. פירוט תפקידי השותפים בשותפות.

יג. ראיית החשבונות של השותפות-

מינוי רואה חשבון, אופן ניהול הספרים.

יד. הצהרות והתחייבות שותפים אחד כלפי השני.

טו. הסדרים של אי תחרות בין השותפים. לדוגמא, הגבלות על פתיחת עסק מתחרה לעסק שמנהלת השותפות.

יז. שמירה על סודיות.

יח. אופן פירוק השותפות.

יט. סימני מסחר וקניין רוחני- הגדרה למי שייכים סימני המסחר והקניין הרוחני של השותפות, לאחר פירוקה.

כ. רשימת לקוחות- למי תהיה שייכת רשימת הלקוחות, לאחר פירוק השותפות.

כא. רכוש ונכסי השותפות- אופן חלוקת רכוש ונכסי השותפות לאחר פירוקה.

כב. מוניטין השותפות- למי יהיה שייך מוניטין השותפות לאחר פירוקה.

 

הסכם לפירוק שותפות עיסקית

פירוק הסכם שותפות של עסק או עוסק מורשה או חברה בע"מ הוא אירוע משמעותי המסמן את סיום מערכת היחסים העסקית בין שותפים. תהליך זה כרוך בסיום החוזה המשפטי המסדיר את השותפות, תוך פירוט הזכויות והחובות של כל שותף. ישנן סיבות שונות לכך שחוזה השותפים לעסק עלול להסתיים, כגון חילוקי דעות בין שותפים, שינויים ביעדים העסקיים או קשיים כלכליים.

כאשר הסכם שותפות מתפרק, חשוב שהשותפים ימלאו אחר ההליכים המוסכמים המפורטים בחוזה הראשוני. זה כרוך בדרך כלל בהסדרת כל חובות, חלוקת נכסים והודעה רשמית לבעלי העניין הרלוונטיים על הפירוק. על השותפים לשקול גם השלכות משפטיות, חובות מס וכל התחייבויות חוזיות שנותרו כדי להבטיח מעבר חלק אל מחוץ לשותפות.

תקשורת ושקיפות הם המפתח במהלך תהליך הפירוק כדי למנוע אי הבנות וקונפליקטים. על השותפים לנהל דיאלוג פתוח, לפנות לייעוץ משפטי המתמחה בהסכום שותפות ופירוק שותפות עסקית במידת הצורך ולפעול לקראת פתרון מוסכם. חיוני לטפל בפירוק בכבוד ובמקצועיות כדי להגן על המוניטין של השותפים והעסק שבנו יחד.

אמנם פירוק הסכם שותפות עשוי לסמן את סיומו של פרק, אך הוא גם פותח דלתות להזדמנויות חדשות עבור השותפים בנפרד. זה מאפשר להם לחקור מיזמים חדשים, לרדוף אחר יעדים שונים וליישם את הלקחים שנלמדו מניסיון השותפות שלהם. על ידי גישה לתהליך הפירוק בשיתוף פעולה ויושרה, השותפים יכולים להיפרד בדרכים ידידותיות ולהתקדם בביטחון במאמציהם העתידיים.

 מחפשים עו"ד מומחה בניסוח הסכם שותפות ? פנו למשרד עורכי דין לירן קולצ'ינסקי, משרדנו בעל ניסיון רב בניסוח הסכמי שותפות בצפון ובמרכז.

 לייעוץ ללא התחייבות, צרו קשר בטלפון 052-6662828, או בדוא"ל: [email protected]

האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי, או תחליף לייעוץ משפטי.

השירותים ניתנים בעברית, רוסית, אנגלית וספרדית.

המידע מעניין? שתפו עם חברים

תמיד כאן בשבילכם

צרו איתנו קשר

לייעוץ ומידע מלאו פרטים ונחזור אליכם
  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.