top image

מהו סוד מסחרי

סוד מסחרי הוא מידע מסחרי או עסקי שאינו נחלת הכלל ושאינו ניתן לגלותו על ידי אחרים, נדרש על בעליו של הסוד המסחרי להשקיע מאמץ סביר כדי לשמור אותו בסוד, בכדי שבסוד המסחרי יזכה להגנה, נדרש כי יהיה בו פוטנציאל להעניק תועלת תחרותית משמעותית לבעליו וכי לא יהיה נחלת הכלל.

האם רשימת לקוחות הינה סוד מסחרי ?

בעידן האינטרנט לכל חברה יש מאגר אלקטרוני של לקוחות ו/או ספקים שבדרך כלל  נמצאים באימייל ונשאל במקרה זה האם מישהו מעובדים יבוא ויעתיק את כל הפרטים של הלקוחות וגובה העסקאות מולם, האם הדבר מהווה הפרה של סוד מסחרי?

בפס"ד סער – טכנאי מחשבים של חברה שעבד כשכיר העניק שירותי אחזקה ללקוחות החברה ולימים הפך עצמאי ופנה ללקוחות החברה והציע את שירותיו. במסגרת חוזה העבודה היה סעיף של העדר תחרות ואמר שהעובד לא יתחרה במעסיק. בבית המשפט קבע שאין תוקף לתנאי ההגבלה ומותר לי כמי שעבד לעבוד עם לקוחות שאיתם עבד מכוח עיקרון חופש העיסוק – ולכן לא מדובר בהפרה של סוד מסחרי.

 

בפס"ד שינדלר – מקרה בו חברה בתחום המעליות התפרקה לשניים ונשאלה האם במצב של פירוק שאין הסכמה לגבי חלוקת הלקוחות למי שייכים הלקוחות והאם אחד הצדדים רשאים לפנות ללקוחות.

רשימת הלקוחות אינה מאגר סודי ויש את חופש העיסוק ולכן לא מדובר בסוד מסחרי.

 

בפס"ד רויתה – במסגרתו עובדת במהלך עבודתה הייתה נגישה למחשב לרבות רשימת הלקוחות ולימים שעזבה לקחה את הרשימה איתה. לא מדובר בסוד מסחרי כי זה לא חומר סודי ונגיש לכל.

פס"ד ז'אן – פס"ד שבו נקבע שסוד מסחרי כולל גם רשימת לקוחות אך בעקבות הלכת צ'יק פוינט נקבע שרשימת לקוחות זהו דבר שנגיש לכל ואינו סוד שמור.

 

פס"ד תנובה נגד בן ברוך – בן ברוך היה מפיץ בלעדי של ביצי תנובה באזור חלוקה מסוים, כאשר קיבל מתנובה את רשימת הלקוחות, אחרי שפוטר, החליט לשווק ביצים באופן עצמאי באותו קו חלוקה. תנובה טענה שקו החלוקה מהווה סוד מסחרי. הוא טען שכל אחד שמסתובב ברחוב יכול להגיע לקו חלוקה, ולכן אין לה זכות למנוע נגישות למקום מסוים. גם במקרה זה נקבע שרשימת לקוחות ומסלול חלוקה אינו נחשב כסוד מסחרי.

 

כל נושא סודות מסחריים הוא נושא לא פשוט, אין ספק כי ישנם מקרים בעל עסק חכם יטיב לשמור על המידע שלו כסוד מסחרי ולא להגישו כפטנט לאור העובדה שסוד מסחרי לא מוגבל בזמן. לדוגמא חברת מיקרוסופט ששומרת לעצמה את התוכנית של התוכנה אך היא צריכה להיזהר מתביעות מונופולין ולכן באירופה הכריחו אותה לגלות את תוכנית המגירה שלה לצורך שילוב תוכנות אחרות בתוכנה אך בארה"ב לא חייבו לגלות את הקוד.

החקיקה בישראל לעניין עוולות מסחריות:

החקיקה בנושא עוולות מסחריות הינה על פי חוק עוולות מסחריות, תשנ"ט-1999. סעיף 5 לחוק מגדיר מהוא בעלים על סוד מסחרי.

 

מחפשים משרד עורכי דין מקצועי ומוביל בתחום המסחרי ? מחפשים עורך דין עסקי בצפון ? מחפשים ייצוג בעוולות מסחריות ? מחפש עורך דין לעסקים בחיפה והסביבה ?

צרו קשר עוד היום עם משרד עורכי הדין לירן קולצ'ינסקי ונשמח לספק לכם שירות מקצועי ומקיף.

עורך דין מסחרי ב חיפה והקריות תל אביב

האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי.

המידע מעניין? שתפו עם חברים
תוכן עיניינים

תמיד כאן בשבילכם

צרו איתנו קשר

לייעוץ ומידע מלאו פרטים ונחזור אליכם
  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.