top image

מבנה מסוכן המדריך המלא 2024

מי קובע מהו מבנה מסוכן-

מהנדס בניין שבדק את הבניין וקבע שהמבנה מסוכן לדיירים, או לעוברי אורח.

צו מבנה מסוכן

לאחר קביעת המהנדס, מחלקת מבנים מסוכנים ברשות המקומית תוציא "צו מבנה מסוכן", בהתאם לחוק עזר עירוני.

מה יכול להוביל להגדרת מבנה מסוכן 

גילוי סדקים משמעותיים בשלד, או ביסודות, חשיפת מוטות ברזל בעמודים,  התנתקות אריחים מהחיפוי החיצוני של הבניין.

משמעות צו מבנה מסוכן

ייתכנו מקרים בהם מבנה מסוכן יחייב פינוי מידי של הבניין, ייתכן שהצו לא יחייב פינוי מידי, אלא תיקון הפגמים שהתגלו בבניין, תלוי בסוג הליקויים. לאחרונה אירעו מספר מקרים של בניינים מסוכנים, שהיה צורך לפנות מהם את הדיירים מיידית, שכן הם עמדו לקרוס ולסכן חיי דיירים.

מה על דיירי בניין לעשות עם קבלת צו מבנה מסוכן ?

אסור לדיירים להתעלם מהצו. אי טיפול בליקויים, מלבד העובדה שעלול לסכן את שלומם הפיסי של דיירים ועוברי אורח, חושף את דיירי הבניין לתביעות משפטיות ולקנסות בסכומים גבוהים. ממועד הוצאת צו מבנה מסוכן, הדיירים אחראים לכל פגיעה בדיירי הבניין, בעוברי אורח, או באורחים שייפגעו בשל ליקוי בבניין.

החלטת וועד הבית על שיפוץ הבניין 

לאחר קבלת הצו, יש לכנס אסיפת דיירים, להחליט על תיקון הליקויים, קבלת הצעות לתיקון ואישור עלות ההצעות. דייר שמסרב להשתתף בעלות השיפוץ, יהיה ניתן לתבוע אותו, אך עדיף שלא  להמתין זמן רב עד שהדייר ישלם, יש לקדם את התיקון בהקדם.

כיצד מסירים צו המבנה המסוכן ?

לאחר בחירת קבלן לביצוע התיקונים, הקבלן יתקן את הליקויים שפורטו בצו המבנה המסוכן, תיקון יכול לכלול חיזוק יסודות, עבודות בטון וברזל, הוספות קירות ועמודי תמך, החלפת חיפוי הבניין ועוד, תלוי בליקויים שהתגלו. יש לבחור רק קבלן מורשה, הרשום בפנקס רשם הקבלנים ובעל סיווג מתאים לביצוע העבודות.

האם ביטוח מבנה כולל נזקים שייגרמו לאחר הוצאת צו מבנה מסוכן ? 

חברות ביטוח רבות כוללות בפוליסות שלהן סייג, לפיו הביטוח לא תקף בשל נזקים שייגרמו לאחר מתן צו מבנה מסוכן.

קבלת משכנתא לרכישת דירה הנמצאת בבניין שהוגדר כמבנה מסוכן

מי שמתכננן לרכוש דירה המצויה בבניין שהוגדר כמבנה מסוכן, עלול להיתקל בקשיים לקבלת משכנתא, בשל קיום צו מבנה מסוכן.  טרם הרכישה, יש לבקש מעורך דין המתמחה במקרקעין, לפנות לרשות המקומית, לצורך בדיקה האם קיים צו מבנה מסוכן.

האם ניתן לקבל משכנתה גם במקרה של מבנה מסוכן

ברוב המקרים ניתן לקבל משכנתה גם בדירה או בבניין שיש לו צו מבנה מסוכן אך יש לזכור כי הבנק הממשכן ישלח שמאי מטעמו אשר יעריך את השמאות הדירה פחות הסכום לתיקון צו מבנה המסוכן (מוערך כמובן) ולכן חשוב במקרים שיש מבנה מסוכן לבצע שמאות מוקדמת לרכישת הדירה והערכת שווי התיקונים הנדרשים על מנת למנוע הוצאה כספית נוספת עבור ההון העצמי שלכם למשכנתה.

לחילופין, להיות בהפרת הסכם כי הבנק לא יתן לכם את סכום המשכנתה המבוקש על ידכם כאשר כבר במצב זמינים זה אתם כבר חתומים על הסכם מכר שאתם לא יכולים לעמוד בו.

לכן כדאי לכם לשכור את  שירותי עורך דין לירן קולצינסקי המתמחה בנדל"ן וברכישה ומכירה של דירה או נכס בחיפה קריות צפון תל אביב והמרכז.

סיוע רשויות מקומיות במימון שיפוץ מבנה מסוכן

ישנן רשויות מקומיות המסייעות כספית לדיירים ומשתתפות בחלק מעלות השיפוץ.


מחפשים עו"ד מתמחה בנדל ן   פנו למשרד עורכי דין לירן קולצ'ינסקי, משרדנו בעל ניסיון בנדל"ן, מקרקעין, עסקאות מכר וקבלת מידע אודות מבנים מסוכנים בישראל.
לייעוץ ללא התחייבות, צרו קשר בטלפון 052-6662828, או בדוא"ל: [email protected].

 

האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי, או תחליף לייעוץ משפטי.

השירותים ניתנים בשפה עברית, רוסית וספרדית.

המידע מעניין? שתפו עם חברים
תוכן עיניינים

תמיד כאן בשבילכם

צרו איתנו קשר

לייעוץ ומידע מלאו פרטים ונחזור אליכם
  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.