top image

איך להתפטר ולקבל פיצויים?

פיצויי פיטורים לעובד שהתפטר

התפטרות בדין מפוטר

על פי הדין עובד שעבד אצל אותו מעסיק לפחות 12 חודשים מלאים (שנה), זכאי עפ"י הדין לקבל פיצוי פיטורין.

עובד שמתפטר בדרך כלל לא זכאי לקבל פיצויי פיטורין. אך החוק קובע יש מספר מקרים מסויימים בהם גם עובד המתפטר יהיה זכאי לקבל פיצויי פיטורין.

בסעיף 11(א) לחוק פיצויי פיטורים, תשכ"ג-1963:

  1. (א) התפטר עובד מחמת הרעה מוחשית בתנאי העבודה, או מחמת נסיבות אחרות שביחסי עבודה לגבי אותו העובד שבהן אין לדרוש ממנו כי ימשיך בעבודתו, רואים את ההתפטרות לענין חוק זה כפיטורים.

המחוקק קובע כי כאשר ישנה הרעה משמעותית בתנאי העובד, שבגללה העובד התפטר, אז העובד יוכל לקבל פיצויי פיטורין. דוגמאות למקרים בהם נקבע בפסיקה כהרעת תנאים: העברת מקום העבודה, העובד עבר למגורים מרוחקים של לפחות 40 ק"מ, שינוי תפקיד, אי הפרשות פנסיה וגמל, אי תשלום משכורת.

ישנם מקרים נוספים בהם יוכל העובד לקבל פיצויי התפטרות לדוגמא: התפטרות בגלל מצב רפואי, התפטרות לצורך טיפול בילד (ישנם מספר תנאים לכך), התפטרות מהגעה לגיל פרישה, אי חידוש הסכם עבודה, פטירת המעביד או העובד עצמו.

מה על העובד לעשות על מנת לקבל את פיצויי הפיטורין?

ישנם דרישות שעל העובד לקיים על מנת לקבל את הפיצוי פיטורין: על העובד קודם  להגיש למעביד מכתב התראה על כך שיש פגיעה בתנאי העבודתו. במסגרת מכתב ההתפטרות העובד צריך להתייחס למקרים שבגללם הוא החליט לסיים את עבודתו אצל המעביד.

לעומת זאת, יש מקרים שנקבעו בפסיקה שאם מכתב התראה שמסר העובד למעביד לא יגרום למעביד לשנות את התנהגותו שבגללה העובד מעוניין להתפטר מעבודתו, לא יהיה צורך במכתב התפטרות מטעם העובד.

המבחנים בפסיקה הינה מהי מידת ההפרה של התנאים הקודמים של העובד, אם מדובר בהפרה משמעותית שלא ניתן להסיר אז העובד לא יהיה חייב לתת מכתב התראה  (ראה פס"ד ס"ע 30844-03-11 אביגייל נ' מרי בע"מ).

במידה  והעובד הסכים להרעה בתנאים, הוא יכול להתחרט תוך "זמן סביר". אם במהלך התקופה לאחר תחילת הרעת התנאים העובד המשיך להתריע לפניי המעביד על הרעת התנאים אז למרות שחלף הזמן הוא יוכל להתפטר ולקבל את פיצויי הפיטורין.

תנאי חשוב ביותר בדין הוא לתת למעביד אפשרות לתקן את הרעת התנאים.

חשוב לציין,  כי במקרה שחל על העובד ההסדר הקבוע בחוק בסעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים תשכ"ג-1963, העובד זכאי לקבל את כספי הפיצויים שנצברו בקופת תגמולים, קרן פנסיה וביטוח מנהלים גם במקרה של התפטרות, בלי קשר לנסיבות וזאת גם במקרים בהם העובד עבד פחות מ-12 חודשים (שנה) אצל אותו מעביד.

מחפשים משרד מקצועי ומוביל בתחום דיני עבודה.. מחפש עורך דין לדיני עבודה בחיפה.. מחפשים עורכי דין לעבודה בחיפה ובצפון …עו"ד לענייני עבודה דיני עבודה וזכויות עובדים בחיפה ובקריות…

לקבל ייעוץ והכוונה צרו קשר עוד היום עם  משרד עורכי דין ודים לירן קולצי'נסקי המתמחה בדיני עבודה ודים לירן קולצי'נסקי ונשמח לספק לכם שירות מקצועי ומקיף.

עורך דין בדיני עבודה וזכויות עובדים בחיפהקריות, בצפון.

המידע מעניין? שתפו עם חברים
תוכן עיניינים

תמיד כאן בשבילכם

צרו איתנו קשר

לייעוץ ומידע מלאו פרטים ונחזור אליכם
  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.