top image

ההשפעה של הקורונה על הדירה שלכם

השפעת משבר הקורונה על הדירות שלכם

ההשפעה של הקורונה על תחום הנדל"ן בישראל

המגפה הנוראית שפקדה את העולם לא פסחה גם בהשפעתה על עולם הנדל"ן, כאשר המגפה משפיעה על הסחר הבינלאומי וכן על ענפים רבים במדינת ישראל,כגון חברות תעופה, מסעדות, אומנים, בתי מלון, אולמות ארועים וכ"ו. יתרה מכך, צמצום כח העבודה והפיטורים הנרחבים גורמות לרוכשים לפגר בתשלומים ו/או לרוכשים פוטנציאלים להמתין לחלוף הסערה והדבר עלול לגרום למכה אנושה לכל העסקים הקשורים לתחום הנ"ל, לירידה במחירי הדירות וכן לעיכוב במועד מסירתם של הדירות.

לאור התפשטות נגיף הקורונה בישראל, ומאחר והמשבר טרם חלף, עתיד תחום הנדל"ן בישראל עדיין לוטה בערפל.

כבר בשבועות האחרונים ניתן לראות שקבלני בנייה של דירות חדשות ומחיר למשתכן מדווחים על מחסור בכוח אדם ומחסור בחומרי גלם לבניה (חלקם הנכבד של חומרי הגלם, 20% עד 30%, מיובא מסין). יש לציין כי המלאים הקיימים בישראל של חומרי הגלם לבניה צפוי להתדלדל לחלוטין עוד בטרם חלוף משבר הקורונה. קבלנים רבים כבר מודאגים בנושא מסירת הנכס בזמן לרוכשים ו/או מבעיות תזרימיות עקב פיגור בתשלומים מאת הרוכשים,  ולאור זאת חלקם התחילו לדווח כי ישנו סיכוי טוב לדחיית מועד המסירה של הדירות.

הבנקים מעלים את הריביות על המשכנתאות וזאת מצד אחד כי יש ירידה בנטילת משכנתא או מצד שני ניצול הזדמנות לעשות כסף בתקופה זו.

האם עיכוב במסירת הדירה מתיר לרוכשים קבלת פיצוי?

בחוק מכר (דירות) נקבע כי איחור במסירה מזכה את הרוכשים בפיצוי הקבוע בחוק או סכום הנקבע בהסכם בין הצדדים, אך ישנו חריג שבמידה ויש איחור במסירה שנגרם כתוצאה שאינן בשליטת הקבלן ושהוא לא היה יכול לצפות להם ולא היה הדבר בשליטתו,   כגון  מחסור בכוח אדם או חומרי בנייה, במקרים הללו מתקיים סעיף "כוח עליון" ובשל כך הקבלן, במידה ויקבע כי משבר הקורונה נופל תחת הגדרת "כוח עליון", אזי יוכל הקבלן למסור את הדירות באיחור וזאת ללא מתן פיצוי לרוכשים.

האם יש סיכוי למחסור בכוח אדם?

לאור התפשטות הקורונה בסין, התפרצות המגפה בשטחי יהודה ושומרון ושטחי הרשות הפלסטינית, וחמור מכך, בחינת האפשרות לסגר כללי על ידי הממשלה – צפוי להיווצר  מחסור בכוח אדם בענף הבנייה.

המצב יוביל לכך שהקבלנים יאלצו למצוא חלופות כגון, שכירת כח אדם מקומי לצורך סיום הפרויקטים, דבר אשר יוביל לייקור העלויות לקבלנים.

עד מתי שוק הנדל"ן ישאר ללא שינוי?

נכון ליום 27.4.20 ישנם מעל 15,433 איש אשר נדבקו במחלת הקורונה במדינת ישראל. סביר להניח כי בשלב זה השווקים ישארו ללא תנודות וכי שוק הנדל"ן יכנס למצב של "קפאון". ככול והמצב של הסגר חלקי ישאר על קנו נראה לעת לעת אף ירידה בהיקף העסקאות בשוק הנדל"ן.

השועלים תמיד מחכים בצד

יש לציין, ישנם אנשים רבים החוששים מביצוע עיסקאות מכר בתקופה זו,  אך  תמיד יהיה מי שירוויח מהמצב בתחום הנדל"ן ואלו הם המשקיעים.

כיום ישנם מעל 1.2 מליון איש אשר דורשים דמי אבטלה ממדינת ישראל, כאשר לחלקם דמי האבטלה הינו מקור ההכנסה היחיד וזאת עד שהשוק יתרפה מנגיף הקורונה. מנגד לאנשים הנ"ל  הוצאות קבועות כגון כגון משכנתא, הלוואות, קניות וכ"ו.

חששם של חלק מאותם אנשים אשר נותרו ללא מקור הכנסה פרט לדמי אבטלה  כי משפחתם תקרוס בשל המצב עד לסיום המגפה, עלול להובילם למכירת נכס שברשותם במחירים נמוכים משווים למשקיעים מהירי החלטה על מנת לקבל לידיהם את הכספים להם הם נזקקים.

לסיכום

במידה ונחזור מהר לנורמליות, תוך חודש חודשיים, והממשלה תדאג להזרים כספים למשק, ובמידה ושוק העבודה יתאושש, אזי שוק הנדל"ן יחלים ועשוי להצליח אף לעבור את המחירים אשר נקבעו לפני משבר הקורונה, אז, כמו התפרצות של מים מתוך צוואר בקבוק, לאחר כניסת המהססים והמשקיעים חזרה לשוק הנ"ל יחזרו עיסקאות המכר ואף מחירי הדירות יעלה עקב הביקוש. מאידך אילו לא יהיה שיפור במצב הבריאות בישראל, ללא קשר לציר הזמן להתאוששות המשק, סביר להניח כי תהיה תקופה בה תהיה ירידה במחירי הדירות אך עליה במשקיעים בשוק הנדל"ן.

לייעוץ ללא התחייבות צרו קשר בטלפון 0526662828 או כתבו לנו במייל info@lawyerhaifa.co.il   מענה מהיר מובטח.

צרו קשר עוד היום עם  משרד עורכי הדין לירן קולצ'ינסקי ונשמח לספק לכם שירות מקצועי ומקיף.

עורך דין נדל"ן מקרקעין חיפה והקריות והסביבה.

האמור לעיל הינו  דעה אישית ואינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף ייעוץ משפטי.

המידע מעניין? שתפו עם חברים

תמיד כאן בשבילכם

צרו איתנו קשר

לייעוץ ומידע מלאו פרטים ונחזור אליכם
  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.