top image

שימוע לפני פיטורים

שימוע לפני פיטורים הוא הליך "מעין משפטי" אשר עיקרו הוא לתת הזדמנות הוגנת לעובד לעיין במידע ובמסמכים שהמעסיק מסתמך עליהם ולהשמיע את טיעוניו, בטרם התקבלה החלטה מטעם המעביד בעניינו.

שימוע לפני פיטורים – על מי חל נוהל השימוע?

הנוהל חל על כל עובד ו/או עובדת ללא קשר לתקופת עבודתו וצורת העסקתו (עובד במשכורת, עובד שעתי וכ"ו) בין אם העובד הוא עובד קבוע או זמני.

מהו זימון השימוע?

על המעסיק או המעביד לתת לעובד הודעה מראש-זימון בכתב, אשר המכתב יפרט בהרחבה ככל האפשר את כל ה"טענות" ו/או הנימוקים במפורש אשר ידונו בישיבת השימוע.

לזימון עצמו יצורפו מסמכים הרלוונטיים לטענות המפורטות במכתב במידה ויש כאלה.

במכתב יש לציין כי העובד רשאי זכאי להגיע בליווי עורך דין או אדם אחר.

תוך כמה זמן צריכים לתת הזמנה לשימוע?

ההזמנה תעשה מראש ותוך מתן זמן סביר לעובד להכין את תגובתו נגד הנימוקים שפורטו במכתב זימון לשימוע לפני פיטורים.

מהו קדם שימוע?

קדם שימוע הינו פגישה בין המעביד לעובד שהוא לא פורמלי, והצדדים ינסו להגיע להסכמות ובכך הליך השימוע יתייתר.

חשוב שהמעביד יודיע לעובד כי על פגישת "קדם שימוע". באותה פגישה יודיעו לעובד כי אם לא תושג הסכמה או הבנה בין הצדדים, יוהבר ההליך להליך שימוע פורמלי.

חשוב שקדם השימוע יהיה לפני ישיבת השימוע שלעצמה, כמו כן הליך הקדם לא מונה מהמעביד לבצע זימון ושימוע כדין(פרוטוקול וכ"ו).

מה קורה שהעובד לא מתייצב לשימוע?

על פי הפסיקה, משמעות אי התייצבותו של העובד לישיבת השימוע רואים את העובד כמי שויתר על זכותו לשימוע. במידה והעובד מוותר על זכות שימוע, יש לרשום זאת בכתב בפרוטוקול.

מה מעסיק יכול לעשות עם עובד שמתחמק מהתייצבות לשימוע ?

עובד שמתחמק מהגעה לשימוע, כדי לחמוק מפיטורים, מתנהל בחוסר תום לב. בנסיבות אלו, ייתכן שהעובד לא יהיה זכאי לפיצוי בשל התנהלותו ואי יכולת לפטרו לאחר עריכת שימוע.

מה עובד יכול לעשות אם ניתנה לו התראה קצרה מידי לשימוע, או התגלו פגמים אחרים בזימון לשימוע ?

העובד צריך לפנות בכתב למעסיק, לדרוש את תיקון הפגם (לדוגמא מתן זמן רב יותר להתכונן לשימוע, אפשרות הגעה עם עורך דין המתמחה בדיני עבודה, קבלת סיבות לשימוע וכו').

שימוע לפני פיטורים – מהו שימוע בכתב?

יש מצבים שניתן לקיים שימוע באמצעות קבלת טענות בכתב וטעם העובד ו/או ניציגיו, אך המלצת עורך דין לשימוע לפני פיטורים לירן קולצינסקי: כי ראוי שהשימוע יהיה שימוע פורמלי שבו תינתן הזדמנות לשמוע את הטענות בעל פה.

מהו סדר הליך השימוע?

  • העובד ו/או נציגו שיתייצבו להליך ושכל הנימוקים והמסמכים הרלוונטים מונחים בפניהם. יהיה אליהם להגיב בעצמו ו/או ע"י נציגו.
  • במהלך השימוע ישמעו את טענות העובד ובמידת הצורך יציגו לו שאלות הבהרה. המלצה של משרד עורכי הדין קולצינסקי המתמחה בדיני עבודה -כי אין להיכנס לויכוח או עימותים עם העובד ו/או נציגו, כמו כן אין לאפשר לעובד לבצע חקירה בסגנון בית משפט או במשטרה כלפי המעביד והנציגים האחרים, כמובן אין לקבל החלטות במהלך השימוע עצמו.
  • בתום ישיבת השימוע יש להודיע לעובד כי החלטה סופית תינתן לו בימים הקרובים ו/או במועד מאוחר יותר.
  • לאחר ישיבת השימוע, על המעביד לדון שלא בנוכחות העובד ולשקול היטב את הטענות שהועלו בישיבה ולהחליט האם לפטר או לא לפטר את העובד.
  • הכי חשוב לערוך פרוטוקול מפורט ומדויק של ישיבת השימוע (בהקלטה ו/או בכתב) אשר תשקף באופן מלא את טענות כל הצדדים בישיבת בשימוע, בנוסף, יש לערוך את הפרוטוקול באופן מסודר ובסופו לתת החלטה לגבי העובד.

מה צריך לכלול זימון לשימוע ?

שימוע צריך לכלול את כל הסיבות שהובילו את המעסיק להחלטה לשקול את הפיטורים וכן להתייחס לאירועים ספציפיים שהובילו להחלטה לזמן את העובד לשימוע. ככל ויש מסמכים רלבנטיים, המעסיק חייב לאפשר לעובד לעיין בהם לפני השימוע. המעסיק צריך לציין בזימון, שהעובד יכול להגיע לשימוע עם עורך דין, או כל אדם אחר מטעמו.

איך מוסרים את ההחלטה הפיטורים לעובד?

במידה והתקבלה החלטה בעניין העובד בהתאם לעריכת שימוע כדין, יש למסור לעובד בסמוך ככל הניתן למועד קבלת ההחלטה הסופית. במידה וההחלטה לפטר יש להוציא לעובד מכתב פיטורים בכתב, בו יש לציין את הדברים הבאים:

  • מועד הוצאת המכתב.
  • מועד כניסת הפיטורים לתוקף והנימוקים לפיטורים.
  • אם נדרש אז לציין תקופת ההודעה המוקדמת.
  • המכתב יצא שהוא חתום ע"י מעביד ו/או מי מטעמו המוסמך לכך.

עורך דין לשימוע לפני פיטורין

לדבריו של עורך דין לירן קולצינסקי המתמחה בדיני עבודה כי תוצאה של אי קיום הליך שימוע או שימוע שנפלו בו פגמים רשאי העובד לבקש סעד מבית הדין לעבודה בגין פיטורים שלא כדין ויוכל לקבל פיצויים בגין הליך פיטורים שלא כדין.

מחפשים עורך דיןלשימוע לפני פיטורים?

צרו קשר עוד היום עם משרד עורכי הדין קולצ'ינסקי ונשמח לספק לכם שירות מקצועי ומקיף.

מאמר זה אין מהווה עצה משפטית ו/או אינו בה להחליף יעוץ משפטי.

המידע מעניין? שתפו עם חברים
תוכן עיניינים

תמיד כאן בשבילכם

צרו איתנו קשר

לייעוץ ומידע מלאו פרטים ונחזור אליכם
  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.